6 клас


2022-2023 н.р.
ІІ семестр 

Тема. Жанри симфонічної музики.
Урок 31. Шляхами симфонії. (27.04.2023)
Урок 30. Симфонічні варіації. (20.04.2023)
Урок 29. Концерт для друга. (13.04.2023)
Урок 28. Зустріч з увертюрою. (06.04.2023)
Тема. Жанри камерно-інструментальної музики (продовження)

Урок 26. Квартет. (16.03.2023)
Урок 25. Соната. (09.03.2023)
Урок 24. Рондо запрошує в коло. (02.03.2023)
Урок 22. Етюд у музиці (16.02.2023)
Урок 20. Грайливе скерцо (01.02.2023)
Урок 19. Жанр прелюдії. (26.01.2023)



І семестр. 
Тема. Жанри камерно-інструментальної музики
Тема 2. Жанри хорової музики. 
Урок15. Ораторія. (15.12.2022)
Урок 11. Співає хор. (17.11.2022)
Урок 9. Хорова музика (03.11.2022)

Тема1. Жанри камерно-вокальної музики.

Урок 8. Тема уроку: "Камерний зал композитора" (20.10.2022)
Урок 7. Тема уроку: "Звучить романс" (13.10.2022)
Урок 6. Тема уроку: "Гімн - урочиста пісня" (06.10.2022)
Урок 5.    Історія пісні.   (29.09.2022)
Урок 4. Тема уроку: "Пісенний жанр. Народна пісня" (22.09.2022)




1. Ознайомтесь з темою уроку.
2. Прослухайте народні пісні "Ой під вишнею" та "Летіла зозуля".

  • Про що розповіла вам музика?
  • До якого жанру належить кожна пісня? Яка з них, на вашу думку, нагадує професійний твір?
  • Визначте основні засоби виразності прослуханих творів.
  • Хто виконував ці твори? Охарактеризуйте голоси співаків.
  • Виділіть характерні особливості кожної пісні.

3. Продовження розучування пісні "Од Києва до Лубен"





Урок 3. Тема уроку "Камерно-вокальна скринька" (15.09.2022)


1. Ознайомтесь з темою уроку.


2. Прослухайте твір Ф. Шуберта "У дорогу" з вокального циклу "Прекрасна мельниківна" 











  • Який настрій викликав прослуханий твір?
  • Розкажіть про засоби музичної виразності твору. Що поєднує текст та мелодію?
  • У чому, на вашу думку, особливість вокальних циклів?
  • Чим запам’ятався вам прослуханий твір?


3. Ознайомтесь та розучіть пісню "Од Києва до Лубен"






Урок 2. Тема уроку "Історія вокальної музики"
(08.09.2022)
1. Ознайомтесь з темою уроку прослухавши її на відео.



2. Прослухайте Дж. Верді  Арія герцога з опери «Ріголетто»

Дж. Верді  Арія герцога з опери «Ріголетто» у виконанні Л. Паваротті, П. Домінго, X. Каррераса.



Найвидатніші три тенори, виконавці італійської оперної школи ХХ 

  • Розкажіть про свої враження від прослуханого твору.
  • Визначте характер мелодії та основні засоби
  • виразності твору.
  • До якого жанру він належить?
  • Охарактеризуйте тембри голосів виконавців.
  • Чим вам сподобався цей твір?
  • Чиє виконання найбільше вас вразило?


3. Розучіть пісню муз. Г.Струве  "Шкільний корабель".

4. Виконай пісню Г. Струве, Шкільний корабель (мінус)






Урок 1. Тема уроку "Жанрова палітра музичного мистецтва" (01.09.2022)




2. Прослухайте один і той же твір  у виконанні двох виконавців . Едвард Гріг Концерт для фортепіано з оркестром (ля-мінор, слухати 4,5 хв.)






Філадельфійський симфонічний оркестр, диригент - Ю. Ормані, партія фортепіано - Ван Кліберн.




Христини Михайліченко (11 років) національний камерний ансамбль "Київські солісти" Національна Філармонія України
                                      




  • 1. Порівняйте два виконання - чим вони відрізняються один від одного?
  • 2. До якого жанру належить цей твір?
  • 3. У чому його особливість?
  • 4. Які інструменти виконують основну мелодію?

2. Розучити 1 куплет пісні муз. Г.Струве  "Шкільний корабель".



















Урок. Тема уроку: "Симфонічна сюїта" (23.05.2022)







1. Ознайомитись з темою уроку.
2. Розучити пісню "Квітуча Україна"


Урок. Тема уроку: "Українська симфонічна поема" (16.05.2022)



1. Ознайомитись з темою уроку.

2. Розучити пісню "На безіменній висоті"



Урок. Тема "Симфонічні варіації", "Шляхами симфонії" (09.05.2022)





1. Ознайомитись з темою уроку.

2. Повторити вивчені пісні



Урок. Тема "Концерт для друга" (02.05.2022)




1. Ознайомтесь з темою уроку.


2. Розучіть пісню "Україна-вишиванка"



3. Повторіть пісню "Сім шляхів"


Урок. Тема уроку "Зустріч з увертюрою" (25.04.2022)



1. Ознайомитись з темою уроку.
2. Розучіть пісню "Сім шляхів"



Урок. Тема уроку "Жанрова палітра симфонічної музики" (18.04.2022)

1.Ознайомтесь з темою уроку.
2. Розучіть пісню "Україно моя"
3. Повторіть пісню "Моя мамочка рідненька"



Урок. Тема уроку "Квартет" (11.04.2022)






1. Ознайомитись з темою уроку.
2. Повторити пісню "Моя мамочка рідненька"
3. Виконати пісню "Музика"


Урок. Тема уроку "Соната" (04.04.2022)




Ознайомтесь з темою уроку та розучіть пісню "Музика"


Урок. Тема уроку "Рондо запрошує в коло" (28.03.2022)




1. Ознайомтесь з темою уроку.
2. Виконати пісню "Моя мамочка рідненька"



Урок. Тема уроку "Мистецтво імпровізації" (21.03.2022)



1. Ознайомитись з темою уроку.
2. Розучити пісню "Моя мамочка рідненька"


Урок 19. Тема уроку "Грайливе скерцо" (07.02.2022)





1. Прослухайте тему уроку.
2. Розучіть пісню на сл. А.Дмитрукова, муз. О.Осадчого "Посміхайтеся"



Урок 15. Тема уроку "Ораторія" (16.12.2021)



Вивчити пісню "З Новим роком, Україно"






Урок 9. Тема "Жанри хорової музики".

Тема уроку "Хорова музика" (11.11.2021)




Виконай музичну вправу:





Розучіть пісню "Тихо над річкою"

 сл. С. Черкасенка, муз. П.Батюка.



Узагальнння уроку.
1. Про яку сторінку музичного мистецтва сьогодні йшлося на уроці? З якою музикою ми ознайомилися?
2. Що тобі найбільше запам'яталося з історії розвитку хорового мистецтва?
3. На які партії розподілялися голоси в хорі у ХVІІ-ХVІІІ ст.?
4. Назви жанри хорової музики. 

Урок 8. Тема уроку "Камерний зал композитора. урок узагальнення"  (04.11.2021)

Чи доводилось вам діти бувати у камерному концертному залі? Сьогодні буде нагода сюди завітати.


У Національному Палаці мистецтв "України" відкрили малий зал, або концерт-хол. 
тут відбуваються камерні концерти, звучать романси, популярні естрадні пісні. 
Послухайте чудові романси.
 
"Взяв би я бандуру"



"Чорнії брові, карії очі" у виконанні Володимира Гришка.



"Пелюстки старовинного романсу" муз. В.Камінського, сл. Л.Костенко.




1. До якого жанру належать ці твори? 
2. Охарактеризуйте засоби виразності кожного твору і тембри голосів вокалістів.
3. Визначте характер мелодії кожного твору.
4. Який твір тобі сподобавс найбільше? Чим саме?

За поданими ілюстраціями пригадай назви музичних творів, які ми слухали на уроках. Хто написав ці твори?




Ритмічна вправа.



Конкурс "Кращий виконавець"













Урок 5. Тема уроку "Історія пісні"(30.09.2021)

Музика в житті людини відіграє велмчезну роль, та, мабуть, найважливіше значення має пісня. Звичайно, у кожного є улюблені пісні або улюблений жанр. На інтернет-сайтах, на хвилях радіо і по телебаченню ви слухаєте пісні за власним вибором.Численні телеконкурси та музичні проекти привертають увагу любителів пісні й допомагають зануритися в чудовий світ музики.

Творче завдання. Розгляньте ілюстрації і спробуйте визначити жанри пісень, які слухають ці люди: лірична пісня, історична пісня, танцювальна пісня.


Пісня зародилась дуже давно. Ще в античні часи вона була важливим компонентом обрядів: її текст виконували під музичний акомпанемент, супроводжували танцем чи пантомімою. Еллінськіпоети створили кілька різновидів пісні6 елегія, гімн, культова пісня, застільна пісня, пісня про кохання. 

У музиці Середньовіччя з'явились нові типи пісні: канцола, альба, рондо. серенада, балада. творцями яких були трубадури, трувели, мінезінгери. У середньовічній літературі піснею називали також епічні твори про історичних або легендарних осіб ("Пісня про Роланда"). У другій половині ХVІІІ століття всередині пісенних жанрів викристалізовується пісня-романс із супроводом клавішного інструмента.
У ХІХ столітті у зв'язку із загальним розквітомліризму в мистецтві, а також завдяки зростанню інтересу до фольклору пісенні жанри інтенсивно розвиваються, розділившись на власне пісню та романс.
На початку ХХ століття  в багатьох країнах спостерігається піднесення революційної робочої пісні (серед них - "Інтернаціонал").
У ХХ столітті з'являється масова популярна пісня , а в країнах Європи та США розвиток популярної пісні пов'язаний із мистецтвом джазу.

Ознаки популярної естрадної пісні та її музичної форми:

 Більшість сучасних пісень пишуть у куплетній (перший куплет, приспів, другий куплет, приспів) або простій двочастинній формі (куплет, приспів)

Схема:

А - інструментальний вступ
В - куплет
С - приспів (рефрен)
D - куплет
С - приспів
Е - інструментальний програш
С - приспів (рефрен)

Популярні пісні мають свої особливості римування

АВАВ, АВАD


Популярна пісня  - різновид загальнодоступного пісенного жанру музики, який легко запам'ятовується максимальною кількістю слухачів.

Музичний супровід сучасної пісні

"живий" інструментальний                                                   Фонограма                                    

Прослухайте твори.

слова Т.Шевченка, музика Д.Крижжанівського "Реве та стогне Дніпр широкий"

слова Д.Гольде, музика к.Меладзе "Квітка душа"


1. У якому жанрі написані твори, котрі ми слухали на уроці? Що між ними спільного?
2. З'ясуйте різницю між характером мелодії відомої народної пісні та сучасної естрадної пісні. Про що "розповідає " кожна пісня?
3. Хто виконує ці пісні?
4. Чи сподобалися вам прослухані твори? Чим саме?
5. Складіть невеликий відгук у вигляді есе на пісню, яка вас найбільше вразила.
6. Хто виконує акомпанемент творів?

Виконайте пісні:
"Шкільний корабель"   та "Од Києва до Лубен"


Розучіть пісню:
"Реве та стогне Дніпр широкий"







23.09.2021

Тема уроку "Пісенний жанр. Народна пісня".

Пісня - наймасовіший і найулюбленіший музичний жанр. Вона супроводжує нас усе життя. Але й на сторінках ми теж натрапляємо на пісню. Чим подібні та чим відрізняються між собою пісня в музиці та літературі? 

Літературна пісня - це вірш ліричного або ліро-епічного характеру, мелодичний за своїм інтонаційним малюнком і призначений для співу. Види пісні: народна й  літературна. 

Музичний жанр пісні теж має два основні різновиди - це народна пісня та професійна, що тісно пов'язані між собою. літературні пісні часто здобувають широку популярність, що їх починають вважати народними, а народні навпаки, слугують основою для авторських пісень. 







ПІСНЯ - словесно-музичний твір, призначений для співу. Існують два основні види пісні: народна (автори якої невідомі) та професійна пісня літературного походження (створена композитором та поетом).

Українські народні пісні - це фольклорні твори, які зберігаються в народній пам'яті та передаються з вуст в уста

Акомпанемент - інструментальний супровід вокального твору.

Рефрен - повторення групи слів рядка або кількох віршованих рядків у строфах.





Прослухайте пісню. Укр.нар. пісня "Ой під вишнею"


Прослухайте пісн. Укр.нар.пісня "Летіла зозуля"






1. Про що розповіла вам музика?
2. До якого жанру належить кожна пісня?
3. Визначте основні засоби виразності прослуханих творів.
4. Хто виконував ці твори? Охарактеризуйте голоси співаків.
5. Виділить характерні особливості кожної пісні.

Виконайте українську народну пісню 

"Од Києва до Лубен"



01.04.2021. Тема уроку "Рондо запрошує в коло"

Рондо означає коло.ю хоровод.Виникла ця форма у Франції. Вона цікава тим, що головна тема повторюється не менше трьох разів, немов приспів, а між повторами звучать різні за характером, контрастні епізоди.

У формі рондо написано багато інструментальних творів, побудваних за основним принципом: повторність однієї теми та контратність інших. у доробку австрійського композитора В.А.Моцатра теж є такий твір,  що набув величезної популярності.


1.Прослухайте інструментальний твір в сучасній обробці "Рондо в турецькому марші"



2.Прослухайте інструментальний твір в класичному варіанті "Рондо в турецькому стилі" В.А.Моцарт.


3. Прослухайте інструментальний твір В.А.Моцарта "Рондо для скрипки з оркестром сі-бемоль-мажор "







Розкажіть про особливост звучання творів В.А.Моцарта.
-  Які музичні інструмени та колективи виконують "Рондо в турецькому стилі" в сучасній обробці?
-  Чим відрізняється сучасна обробка рондо від оригіналу? Доведіть свою думку.
-  Порівняйте рондо для фортепіано та рондо дляскрипки з оркестром. Назвіть спільні та відмінні риси.
- Розкажіть про свої враження від музики.


Розгляньте репродукцію картини з персональної вистаки народного художника України "Велике рондо Юрія Герца" Чим воно нагадує вам музичне рондо? Поясніть, чому ви так вважаєте.





Виконайте пісню В.А.Моцарт "Весняна пісня".

08.04.2021.       Тема. Соната



Сона́та (італ. sonata від лат. sonare — звучати), музичний твір циклічної форми (звичайно 3 або 4 частини) для одного або кількох інструментів.
Термін «соната» відомий з 16 століття. Початково цим терміном називали будь-який інструментальний твір, на противагу вокальним кантатам.
На початок 17 ст. утворилося 2 типи сонат: церковні сонати та камерні сонати. 
В 20 ст. соната залишається одним із провідних музичних жанрів. 
Першими сонатами українських композиторів стали скрипкова соната М. Березовського та фортепіанні сонати — Д. Бортнянського. Пізніше до цього жанру звертались: М. ЛисенкоВ. КосенкоБ. Лятошинський, М. Тіца, Р. Сімович, Ю. Щуровський, В. Сєчкін та ін.
Серед сучасних українських композиторів найвизначніший внесок у розвиток жанру внесли В.Сильвестров, Ю.Іщенко та інші композитори.
Прослухайте твори:


Й.Гайдн.Соната для ф-но ре мажор №37
К.Дебюсі. Соната для віолончелі та фортепіано ре - мінор


Вивчити пісню "Музика" 


15.04.2021      Тема. Квартет. Урок узагальнення знань.

Завдання 1. Прослухайте музичні твори.


Й.Штраус. Полька "Грім і блискавка" у виконанні струнного квартету.

-У виконанні яких музичних інструментів прозвучали твори?
- Порівняйте твір Й.Штрауса із твором Б.Лятошинського. Поміркуйте, у чому полягає різниця між жанром квартету і виконанням будь-якого твору?

Завдання 2. За поданими ілюстраціями пригадайте пісні, які ми вивчали на уроках.






Завдання 3. 

Завдання 4. Виконай пісню "Музика".


22.04.2021    Тема. Жанрова палітра симфонічної музики





СИМФОНІЧНА МУЗИКА - музика, започаткована появою жанру симфонії і призначена для виконання симфонічним оркестром.

















Серед дев'яти симфоній Бетховена особливо вирізняється симфонія №5. Цікаво, що цей музичний твір композитор присвятив своєму другу і меценату- синові останнього гетьмана України, графу Андрію Розумовському.Особливим у звучанні симфонії є те, що всі чотири частини об'єднані грізною темою "темою долі", котра звучить на початку твору як епіграф. Про неї Бетховен сказав: "Так доля стукає у двері"

І частина - написана в сонатній формі, у швидкому темпі (Allegro con brio, з вогнем)
ІІ ч. - в повільному темпі, -це глибокі роздуми про про серйозні, важливі речі. Написані у формі варіації на дві теми.
ІІІ ч. Музика за настроєм нагадує першу частину.
ІV ч. звучить святково, преможно. у швидкому темпі, в сонатній формі


Завдання 1. Прослухай. Л. ван Бетховен. Симфонія №5. Іч.


Завдання 2. Прослухайте першу частину симфонії №5 Л.
ван Бетховена ще раз. Спробуйте уявитисебе режисером
художнього фільму.Вигадайте невеликий сюжет.
Хто будеголовним героєм вашого фільму?
Розкажітьпро це своїм друзям.


https://www.youtube.com/watch?v=YmSDhoPdgqshttps://www.youtube.com/watch?v=YmSDhoPdgqs

Чим тебе вразила музика? Що було  в ній незвичного?
Які інструменти виконували твір?
Чи є в цій музиці основна мелодія?


Завдання 3. Розучи пісню "Козацька пісня"


09.04    Тема. Зустріч з увертюрою.

Увертюра—це жанр симфонічної музики. У перекладі з французької




мови означає «початок», або «відкриття».

Увертюра виконується перед початком опери, балету, кантати




ораторії, кінофільму, концерту, театральної вистави.



Зазвичай театральні вистави починалися звуками фанфар.
Першою ж увертюрою прийнято вважати токату в опері Клаудіо Монтеверді «Орфей », написаної в 1607 році.

Завдання будь-якої увертюри—створити настрій, налаштувати
глядача до сприйняття опери чи балету, підготувати їх до того,
що
відбуватиметься на сцені. Раніше, класичні увертюри виконувались
до театральної дії.
Надалі увертюри ніби стали переказувати зміст опери, балету перед її
початком.
Оперні увертюри, які в той час ще частіше називали «симфоніями», у

XVII і XVIII ст. нерідко виконувалися на концертах, що сприяло їх
перетворенню у самостійний вид оркестрової музики.

Увертюра як окремий симфонічний твір


У ХХ столітті увертюри стали оркестровими творами без певної форми, їх часто писали до святкових заходів. До вашої уваги «Святкова увертюра» Дмитра Шостаковича, яка створена до Олімпійських ігор і продовжує розвивати традиційну форму увертюри.

Дмитро Шостакович "Святкова увертюра"

Увертюра в кіномистецтві

Ту ж саму роль виконує увертюра до кінофільмів.

Спробуйте пригадати хоч один кінофільм, де під час титрів не
звучить музика. Навряд чи це вдасться, адже увертюра відіграє
важливу роль у кіно.
Глядач , не побачивши першого кадру, за характером музики може
здогадатися який за жанром фільм , драма чи комедія.


В.Дашкевич. Увертюра до кінофільму "Пригоди Шерлока Хомса і доктора Ватсона"
- яке враження справила на тебе прослухана музика?
- скільки тем прозвучало в цьому творі?
- у якій формі написана увертюра?
- опиши картину, яку ти уявляєш, слухаючи музику.
- розкажи про характер героїв.

Г.Свиридов. Оркестрова увертюра до фільму "Час уперед"

"Час уперед" (1965 р.) - сюїта з музики до фільму М.Швейцера, знятого за однойменним романом В.Катаєва і присвяченого будівництву Магнітогорського металургійного комбінату.

Сюїта складається з шести частин, але саме остання, шоста, в якій втілено образ невпинного часу, стала яскравою творчою знахідкою композитора. Музика одразу ж здобула широку популярність: їїнеодноразово використовували в документальних і художніх фільмах, теле- й радіопередачах. Фрагмент музичної теми з останньої частини твору став позивними телевізійної програми новин.


Завдання 3. Виконай "Козацьку пісню".

Завдання 4. Розглянь ілюстрації. Обери ті, що відповідають прослуханим на уроці творам. Поміркуй, що спільного між фотографією, живописом, скульптурою та музикою.












16.04     Тема. Концерт для друга.

У сучасному житті ми часто вживаємо слово "
КОНЦЕРТ" в різних значеннях:
  • публічне виконання музичних творів (можливо у поєднанні з хореографічними, декламаційними і іншими номерами).
  • Піти на концерт
  • Дати концерт
  • Концертний зал
  • Виступити з концертом


Концерт буває:

(Средняя интенсивность выделения)
класичний


(Средняя интенсивность выделения)

естрадний

(Средняя интенсивность выделения)

сольний


(Средняя интенсивность выделения)

хореографічний



літературний



Але більше раннє значення цього слова абсолютно інше:




Концерт (від лат. concerto —
змагаюсь) - жанр великого
,віртуозного за характером



музичного твору для соліста з


симфонічним оркестром. Жанр


концерту виник ще в XVII столітті у


зв'язку з інтенсивним розвитком



скрипкового виконання.



Перші концерти для оркестру з одним




сольним інструментом (скрипкою) створив



Й.С. Бах та Г.Ф. Гендель

визначили розвиток





фортепіанного концерту, а Гендель створив




також органний концерт.



Існують два види концерту:

(Средняя интенсивность выделения)

хоровий



інструментальний

Завдання 1. Прослухайте. К.Сен-Санс. Концерт №2 для фортепіано з оркестром. ІІІ ч.

Яке враження на тебе справила музика концерту?
Звучання яких музичних інструментів тобі вдалося розпізнати?
Охарактеризуйте темп, ритм, динаміку.
Які картини ти уявляєш під цю музику?

Завдання 2. Вивчи пісню "Цвіт землі"


Завдання 3. Розглянь ілюстрації. Яка з них, на твою думку, найповніше розкриває зміст пісні?


Шупляк Олег "Яблуні цвітуть". | 정원

Шуляг Олег "Яблуні цвітуть"



Смолка С.І.  "Цвіте терен"



Завдання 4. За допомогою поданих слів вислов своє ставлення до квітучої землі: співаю, пролітають, квіточки, сяють, птахи, пісні, збираю, наче зорі.

Уникальная Долина нарциссов, Географический центр Европы и ...


23.04    Тема. Симфонічні варіації.



30.04       Тема. Шляхами симфонії.






07.05   Тема. Українька симфонічна поема.





14.05. Тема. Симфонічна сюїта. 





21.05    Повторення основних понять і термінів, які вивчалися протягом року





28.05   Підсумковий урок.    
















Немає коментарів:

Дописати коментар